Mereka Menyayangi Kucing

03 Januari 2011 3:18 PG

Orang Cina Suka Kucing Tak?

Views


Kucing  dalam bahasa Cina kucing dipanggil 'mao' yang dimaksudkan kepada binatang yang menangkap tikus dalam bijirin. Perkataan 'mao' secara fonetiknya ditiru dari bunyi 'mengiaw'.

Peranan kucing dalam rumah orang Cina tidak begitu ketara sebagaimana yang terdapat dalam rumah orang Melayu. lanya juga tidak termasuk dalam senarai enam jenis binatang peliharaan iaitu kuda, biri-biri, babi hutan, lembu jantan, ayam jantan dan anjing. Kucing juga tidak termasuk dalam simbol "Twelve Terrestrial Branches" dan ini menjelaskan lagi peranannya yang kurang penting. Namun demikian lukisan-lukisan yang menggambarkan kucing bersama kupu-kupu merupakan tema penting, melambangkan lanjut usia.

 Masyarakat Cina percaya kedatangan seseekor kucing asing ke tempat kediaman seseorang dikatakan memberi alamat tidak baik dan "sebagai pertanda kemunculan kemiskinan”. Sekiranya seseekor kucing itu dicuri juga menandakan sesuatu yang kurang baik. Jika kelihatan seekor kucing membasuh mukanya menandakan kedatangan orang asing.

Industri sutera memuliakan kucing sebagai pelindung ulat sutera kerana tikus merupakan pengancam kepada kepompong ulat. Hanya dengan meletakkan gambar seekor kucing, adalah dipercayai sudah memadai untuk menghindarkan musuh-musuh ulat sutera.

Source:
The Cat Museum
Dewan Bandaraya Kuching Utara

0 Comments On "Orang Cina Suka Kucing Tak?"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Minyak Herba Asma Mujarab

thnx my visitors

page view