Mereka Menyayangi Kucing

09 April 2011 7:40 PTG

Adakah Muezza Kucing Kesayangan Nabi Muhammad S.A.W ?

Views

Berdasarkan maklumat yang diperolehi, Nabi Muhammad S.A.W pernah memiliki kucing kesayangan  yang diberi nama Muezza.  Setiap kali Nabi menerima tetamu di rumah, nabi selalu menggendong mueeza (nama kucingnya) dan diletak  dipahanya. Salah satu sifat Mueeza yang paling nabi suka: 'Mueeza selalu mengeong ketika mendengar azan, seolah-olah ngeongnya seperti mengikuti alunan suara azan'

Nabi berpesan untuk menyayangi kucing peliharaan seperti menyanyangi keluarga sendiri.  Pernah sekali nabi ingin mengambil jubahnya, tetapi ada Muezza sedang tidur diatasnya..Nabi pun memotong belahan lengan yang ditiduri mueeza dari jubahnya supaya tidak membangunkan Muezza.

Saat Nabi pulang ke rumah, Muezza terbangun dan merunduk kepada majikannya. Sebagai balasan, nabi menyatakan kasih sayangnya dengan mengelus lembut ke badan kucing itu. Nabi menekankan di beberapa hadis bahwa kucing itu tidak najis. Bahkan diperbolehkan untuk berwudhuk menggunakan air bekas minum kucing kerana dianggap suci. 
  
Bukti Saintifik Tentang Kebersihan Kucing
Menurut Dr. George Maqshud, ketua laboratorium di klinik Haiwan Baitharah, jarang sekali ditemui adanya kuman pada lidah kucing. Jika kuman itu ada, maka kucing itu akan sakit.

Dr. Gen Gustafsirl menemui bahawa kuman yang paling banyak terdapat pada anjing, manusia 1/4 anjing, kucing 1/2 manusia. Doktor haiwan di Klinik haiwan Damaskus, Sa’id Rafah menegaskan bahawa kucing memiliki perangkat pembersih yang bemama lysozyme.

Kucing tidak suka air kerana air merupakan tempat yang sangat subur untuk pertumbuhan bakteria. Kucing juga sangat menjaga kestabilan kehangatan tubuhnya. Ia tidak banyak berjemur dan tidak duduk berhampiran dengan air. Tujuannya agar bakteria tidak berpindah kepadanya. Inilah yang menjadi faktor tidak adanya kuman pada tubuh kucing.

Dan hasil penelitian kajian yang telah di lakukan di laboratorium haiwan, ditemukan bahawa badan kucing bersih secara keseluruhan. Ia lebih bersih dari manusia.

Petikan Hadis:
 
Hadis Kabsyah binti Ka’b bin Malik menceritakan bahwa Abu Qatadah, mertua Kabsyah, masuk ke rumahnya lalu ia menuangkan air untuk wudhu. Pada saat itu, datang seekor kucing yang ingin minum. Lantas ia menuangkan air di bejana sampai kucing itu minum. Kabsyah berkata, “Perhatikanlah.” Abu Qatadah berkata, “Apakah kamu heran?” Ia menjawab, “Ya.” Lalu, Abu Qatadah berkata bahwa Nabi SAW prnh bersabda, “Kucing itu tidak najis. Ia binatang yang suka berkeliling di rumah (binatang rumahan),” (HR At-Tirmidzi, An-Nasa’i, Abu Dawud, dan Ibnu Majah).

Diriwayatkan dan Ali bin Al-Hasan, dan Anas yang menceritakan bahwa Nabi Saw pergi ke Bathhan suatu daerah di Madinah. Lalu, beliau berkata, “Ya Anas, tuangkan air wudhu untukku ke dalam bejana.” Lalu, Anas menuangkan air. Ketika sudah selesai, Nabi menuju bejana. Namun, seekor kucing datang dan menjilati bejana. Melihat itu, Nabi berhenti sampai kucing tersebut berhenti minum lalu berwudhu. Nabi ditanya mengenai kejadian tersebut, beliau menjawab, “Ya Anas, kucing termasuk perhiasan rumah tangga, ia tidak dikotori sesuatu, bahkan tidak ada najis.”

Diriwayatkan dari Dawud bin Shalih At-Tammar dan ibunya yang menerangkan bahwa budaknya memberikan Aisyah semangkuk bubur. Namun, ketika ia sampai di rumah Aisyah, tenyata Aisyah sedang shalat. Lalu, ia memberikan isyarat untuk menaruhnya. Sayangnya, setelah Aisyah menyelesaikan shalat, ia lupa ada bubur. Datanglah seekor kucing, lalu memakan sedikit bubur tersebut. Ketika ia melihat bubur tersebut dimakan kucing, Aisyah lalu membersihkan bahagiian yang disentuh kucing, dan Aisyah memakannya. Rasulullah Saw bersabda, “Ia tidak najis. Ia binatang yang berkeliling.” Aisyah pernah melihat Rasulullah Saw berwudhu dari sisa jilatan kucing, (HR AlBaihaqi, Abd Al-Razzaq, dan Al-Daruquthni).


 source: stylecatt, wikipedia

14 Comments On "Adakah Muezza Kucing Kesayangan Nabi Muhammad S.A.W ?"

8 April 2011 11:46 PTG

saya rasa sedih membaca petikan nie kerana betapa Rasulullah menyayangi kucing.. =((

Abang Long Says:
9 April 2011 12:53 PG

Salam...meow meow meow..tapi kenapa ada segelintir orang yg benci dan suka seksa kucing?..ish3..sedih nengok.. meow meow meow

meowwmania Says:
9 April 2011 4:44 PG

smoga ramai lagi yg terbuka hati utk menyayangi makhluk comel ini :)

Nour Eyza Says:
9 April 2011 5:47 PG

sayang sgt dengan kucing.. hehehehe
tapi ramai jugak yg geli dan sanggup seksa mereka..huuuu

11 April 2011 1:08 PG

sy pon syg kucing sgt2..hehe dulu kt skolah pon kwn2 pnggil sy mimimiauw..kucim..sbb nama sy kot..huhu love cat so much! =)

nk shre ye ltak dlm blog..=)
syukran =)

amer @ ijjad Says:
12 April 2011 11:48 PTG

no doubt..adalah sunnah ade kucing..tp ingat,jgn susahkan jiran tetangga k,bawak dosa lak buat idop org lain x selesa..saaayang kuceng!

Miss Ieza Says:
16 April 2011 11:51 PG

hadis nie tarafnya apa yek?
sahih ke dhaif?
penting nak tahu sebab kalo sahih, senang kita tunjuk bukti kat mereka yg argue ttg kucing sememangnya salah satu haiwan kesayangan nabi...

sape2 yg tahu plz share ur knowledge here...

5 Mei 2011 2:07 PG

Salam. Hamboi. saya peminat setia kucing.
tak ada ke kucing yang nak di jual?
btw nice entry :)

suesephia Says:
10 Mei 2011 7:09 PTG

dah lama tak menjengah baca kisah2 si bulu gebu kat sini...

Tanpa Nama Says:
22 Mei 2011 6:22 PG

assalamualaikum...

maaf
kalau boleh saya nak tau mana sumber hadis yang mengatakan binatang kesayangan nabi adalah kucing..

tq

AMINUDDIN90 Says:
1 September 2012 1:24 PG

Assalamualaikum..saya di sini cuma ingin memberitahu bahawa hukum jual beli kucing adalah haram..

Tanpa Nama Says:
14 September 2012 12:15 PG

assalamuaalaikum ingat ya semua saudara ku...sayangilah kucing...hehe

Tanpa Nama Says:
28 Oktober 2012 6:19 PG

I love cats very strong

ikhwan fahmi Says:
27 Mei 2013 6:59 PTG

Bukalah kitab Al quran segala kemusykilan akan terjawab. ..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

khidmat masyarakat

Blog Archive

Blogger Templates

thnx my visitors

page view