Mereka Menyayangi Kucing

07 Oktober 2011 9:09 PG

Mengira Umur Kucing

Views


Jadual Pengiraan Umur Kucing 
 
Tahukah anda, terdapat jadual  membolehkan kita untuk mengira umur kucing. Sebagai contoh, kucing yang berusia setahun bersamaan dengan 7 tahun kehidupan manusia (kira kucing ni lebih cepat matang dari manusia la). 

Ok, jom kita refer jadual kat atas tu. JIka kucing yang anda bela di rumah berusia 4 tahun, ianya bersamaan dengan 32 tahun umur manusia. Berbeza dengan kucing terbiar (tidak bertuan), umur kucing 4 tahun bersamaan dengan 40 tahun usia manusia. Ini menunjukkan jangka hayat kucing tidak bertuan adalah singkat berbanding kucing yang bertuan. Faktor lain yang mempengaruhi usia kucing ialah cara kita menjaga kucing, pemakanan dan juga genetik kucing tersebut. Terdapat kes-kes yang difailkan, kucing boleh mencapai usia lebih dari 30 tahun. Gunakan jadual di atas sebagai panduan pengiraan usia kucing anda.



Terdapat juga kalkulator untuk mengira usia kucing yang memberi perbandingan usia manusia dengan usia kucing. Anda boleh cuba sendiri calkulator di bawah ni. 


Untuk lebih detail:
1-Bulan Usia Kucing = 6-bulan usia bayi
3-Bulan Usia Kucing = 4-tahun usia bayi
6-Bulan Usia Kucing = 10 tahun usia manusia

6 Comments On "Mengira Umur Kucing"

UniMeOw Says:
7 Oktober 2011 9:28 PG

laaaa..cmnie ker kira umo dyorg..

slama ni uni kira ngan mama pakai hantam je...sat masuk tadika la,,darjah 6 la,,tingkatan 5 la..sumer maen agak2 je..hahahahhaha

kasihibu Says:
7 Oktober 2011 5:16 PTG

ermm...maknaya umur shima akak dah 32 tahun...hohoho....patutlah setahun 2x dia beranak
shima...shima
la ni shima sedang bunting, ingat mesti dia beranak bulan depan kot?

POSH76 Says:
9 Oktober 2011 6:25 PTG

alamak my cat lebih kurang umur i jer tak sesuai

Tanpa Nama Says:
31 Disember 2013 8:18 PG

Oooo...camtu yek..kalu camtu tompok sy dh umur 54 thn la..9thn mnjaga dia

Niwa Aurel Says:
14 Mei 2014 7:18 PG

ternyata ada kalkulator penghitung umur kucing .... keren banget

18 Mei 2015 8:35 PTG

sebab tu kita selalu tengok kucing ni sekejap je dah besar. kucing dewasa ni besar macam mana pun macam tu lah saiz dia. bezanya bila dah tua dia kurang lincah. rupa-rupanya sebab umur dia dah tua

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

khidmat masyarakat

Blog Archive

Blogger Templates

Minyak Herba Asma Mujarab

thnx my visitors

page view