Mereka Menyayangi Kucing

09 November 2010 11:31 PTG

Kucing Elakkan Penyakit Jantung

Views

PEMILIK kucing sudah lama mendakwa bahawa membela kucing baik untuk kesihatan. Dakwaan ini telah dibuktikan oleh para pengkaji. Hasilnya sangat mengejutkan apabila kajian menunjukkan, orang yang memelihara kucing  berisiko 40 percent lebih rendah meninggal akibat serangan jantung dan berisiko 30 percent lebih kecil menderita penyakit jantung. 

Apa rahasianya? Menurut pengkaji, pemulihan kesihatan jantung dirangsang oleh aktiviti duduk dan bermain dengan kucing. Aktiviti ini terbukti menurunkan tekanan darah dan mengurangkan tekanan (stress).

Selain baik untuk jantung, pemilik kucing juga dikatakan kurang menghidap penyakit kanser. Pemilik kucing, menurut pakar, lebih banyak terpapar alergen. Kerana itu, sistem kekebalan tubuh mereka juga lebih kuat. 

Di samping itu, dengkuran kucing juga diyakini mempunyai manfaat postif. Hasil kajian awal menunjukkan bahwa getaran dari dengkuran kucing bisa menstimulasi pemulihan dan pertumbuhan tulang. 

Tidak hanya manfaat fizikal, kucing juga dapat menjadi sumber ketenangan emosi, khususnya untuk orang-orang yang hidup sendiri atau hidup dalam situasi stress. Kucing bisa menemani dan mengurangi perasaan resah. Dan kerana hanya memerlukan penjagaan yang minima, kucing sangat sesuai untuk orang-orang usia lanjut. 

Selain memberi ketenangan pada pesakit, kucing juga terbukti mepunyai kesan positif terhadap orang-orang yang menderita penyakit mental. Menghabiskan waktu dengan kucing dapat membantu orang mempelajari batas-batas, keterampilan sosial dan juga komunikasi saat berinteraksi dengan haiwan. 

Beberapa pesakit sakit mental, seperti diuraikan di laman ezinearticles.com, mengaku bahawa kucing dapat memahami keadaan mereka sehingga membuat mereka tidak berasa sendirian dan mengurangkan rasa frustasi. Kajian telah membuktikan bahawa pemilik kucing mempunyai mekanisme penyelesaian masalah yang lebih baik dan lebih patuh terhadap disiplin perubatan mereka.  (IK/OL-06) 

source: media indonesia, redbubble.net

2 Comments On "Kucing Elakkan Penyakit Jantung"

umi_e Says:
10 November 2010 pada 5:50 PG

Harap-harap begitulah...

nurmisnan Says:
15 November 2010 pada 12:40 PG

salam.. oh yeahh..
macam nih aku kena
suruh sape yang sakit jantung
bela kucing.. hu3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Minyak Herba Asma Mujarab

thnx my visitors

page view